Van de Predikant

Ds. Hedda Klip

Bij de diensten
Op zondag 24 maart vieren we Palmpasen in een oecumenische viering in de RK Kerk. Het belooft een mooie en levendige viering te worden, met een korte overdenking in de vorm van een gesprek door diaken Jan Lamberts. Die avond om 19.00 uur vindt de eerste Taizé-viering plaats in de Kleine Kerk. De viering is in oecumenisch verband voorbereid. In de stille week komen we bij elkaar op Witte Donderdag en Goede Vrijdag, in de Paasnacht en op Paasmorgen. Op Witte Donderdag willen we het Avondmaal vieren, in gedachtenis aan het laatste Avondmaal van Jezus. We gebruiken het mooie sederbord. Op Goede Vrijdag staat het evangelie centraal. We lezen dit jaar de hele stille week teksten uit het Lukas-evangelie. Twee lectoren zullen afwisselend de lijdensteksten lezen. Ons Kleine Kerk gelegenheidskoor zingt enkele prachtige liederen in de dienst.

Bij alle diensten in de stille week en Pasen zullen de stoelen in carré staan, zodat we echt een gemeenschap vormen. Er werken veel mensen mee in de vieringen. De Paasmorgendienst zal een familiedienst worden, zoals vorig jaar. We beginnen de viering op de begraafplaats, naar een oud gebruik van de Hernhutters. Toen er in die gemeenschap in een bepaalde periode achter elkaar veel mensen waren gestorven, waaronder jongeren, is daar het besluit genomen om de opstandingsdienst te beginnen op de begraafplaats. De mensen die gestorven zijn, horen ook bij de gemeenschap en delen in de opstanding. We verzamelen ons om 8.45 uur op de begraafplaats, om te bidden, te lezen en te zingen. Aansluitend gaan we naar de Verdieping om met elkaar te eten. Voor het Paasontbijt hoeft u zich niet aan te melden. De bedoeling is dat iedereen een eigen ontbijt meeneemt met wat extra´s. Voor drinken wordt gezorgd.

31 maart 8.45 uur bijeenkomst op de begraafplaats
9.00 uur Paasontbijt in de Verdieping
10.00 uur Paasmorgen-familiedienst met aansluitend koffiedrinken in de Verdieping

Heilig Avondmaal
In de vorige kerkbode schreef ik het al: we waren zoekende naar de juiste vorm van het vieren van het Heilig Avondmaal binnen de ons gegeven ruimte in de Kleine Kerk, waarbij we spiritualiteit en gemeenschapsgevoel zoveel mogelijk ruimte willen geven. Het Avondmaal zal lopend plaatsvinden. De gemeenteleden halen het brood en de wijn bij de tafel op, maar wachten met eten en drinken tot ze weer op hun stoel zitten. Gezamenlijk, tegelijkertijd zullen we dan brood en wijn delen. Er is geen collecte aan tafel. Op Witte Donderdag zullen we met deze vorm beginnen. De stoelen staan dan in carré.

Gesprekskring
Op dinsdag 7 mei komt de gesprekskring in de Verdieping bij elkaar, om 10.00 uur. We gaan de Wijsheid als vrouwelijk element van het goddelijke bespreken aan de hand van het boek Spreuken en we lezen oude Mesopotamische teksten. Opgave kan bij mij. U kunt ook gewoon binnenlopen.
Op maandag 29 april om 19.30 uur komt de gesprekskring in Park Overbosch bij elkaar. Iedereen welkom. Ivm de mee te nemen koffie en thee graag opgave bij Hanny Segaar of bij mij.

Lief en leed
Er zijn enkele gemeenteleden opgenomen geweest voor een ingreep in het ziekenhuis. Gelukkig zijn zij weer thuis en gaat het goed. We denken aan de zieken in onze gebeden en proberen hen nabij te zijn.

Gemeenteavond
Op 9 april is de gemeenteavond. Agnes zal daar meer over schrijven.

Bereikbaarheid
U kunt mij altijd bereiken via het nummer van het kerkelijk bureau, 0252-232168, of via mail dominee@kleinekerk.nl. Graag even een berichtje als u langs wil komen in het kerkelijk bureau, dan maken we een afspraak. U kunt mij ook altijd bellen of mailen voor een huisbezoek. Ik kom graag langs.

Een hartelijke groet aan u allen.