Van de Voorzitter

Nieuws of overdenking door de voorzitter van de kerkenraad, mevr. Agnes Kappe

Beste gemeenteleden,
Zo in de veertigdagentijd maken we ons op voor het Paasfeest. Het lijden en sterven van Jezus maar ook: de opstanding … nieuw leven! Elk jaar weer iets om stil van te worden. In de aankomende stille week staan er prachtige diensten op het programma waarin we met elkaar stilstaan bij dit indrukwekkende verhaal; een week vol symboliek en traditie.

In de aanloop naar die week zullen we op zaterdag 23 maart aanstaande bloemen uitdelen in het dorp. Voorheen waren dat kleine bosjes narcissen. Met het oog op duurzaamheid delen we dit jaar houten tulpen uit met daaraan vastgemaakt een kaart waarop de diensten staan vermeld t/m eerste paasdag. Tussen 10-12 uur staan we op het grote kerkplein in de Herenstraat en bij de AH op het plein. In de voorgaande jaren ontstonden er op straat vaak mooie gesprekken tijdens deze actie en verwonderde ik mij er over hoeveel mensen NIET weten waar onze kerk staat. Er is dus werk aan de winkel lieve mensen! In de app kunt u zich aanmelden voor het uitdelen van de tulpen.

Tijdens de aankomende gemeenteavond op 9 april aanstaande zullen we hier mee aan de slag gaan. Want die zichtbaarheid is belangrijk. Het zet ons als kerkenraad, en jou hopelijk ook, aan het denken; waar staan we als kerk over 10 jaar. Bestaan we dan nog wel? Dat is wellicht een doemscenario maar staat aan de andere kant ook weer niet zover van de realiteit. De tijden veranderen. Wij veranderen, onze jeugd verandert. Het internet biedt ons een wereld aan informatie én desinformatie, aan mogelijkheden maar ook aan onmogelijkheden en de mobiele telefoon is een zegen en vloek tegelijk. Toch moeten we er als kerk mee dealen en een manier vinden om in tijden van leegloop een baken te blijven vormen.

Als gemeente zijn we actief maar het werk rust vaak op dezelfde schouders waardoor de druk hoog ligt en we het risico lopen dat gemeenteleden de handdoek in de ring gooien omdat het teveel is. Dat moeten we voorkomen. Een duidelijke structuur v.w.b. die zichtbaarheid en welke acties we daaraan verbinden is belangrijk. Ik sprak met een communicatie adviseur en zij vertelde: vergelijk het met een winkel … in de wandelgangen hoort men dat er behoefte is aan (ik noem maar wat) pindakaas … vol enthousiasme wordt er pindakaas in het schap gelegd … afwachtend kijkt men of de pindakaas daadwerkelijk wordt verkocht. Maar is dat genoeg? Wat moet er nog meer gebeuren om de pindakaas daadwerkelijk een succes te laten zijn. Kortom, met welk doel doe je het en waar wil je naartoe werken? Het is belangrijk voor ons om als gemeente te bedenken wie wij zijn en wat we willen laten zien van onszelf. Hoe zichtbaar of onzichtbaar zijn wij eigenlijk? Heeft het zin om met losse flodders te schieten en te hopen dat daar wat uit voort komt of brengen we daar structuur in aan?

Als kerkenraad vinden wij het heel belangrijk om dat in samenspel met jullie als gemeente te doen, om jullie te laten vertellen waar jullie trots op zijn (of niet), of jullie ideeën hebben over onze zichtbaarheid en de daarbij behorende communicatie. Want we zijn heel graag over 10 jaar nog steeds met jullie SAMEN gemeente! Kom dus 9 april aanstaande naar de gemeenteavond in De Verdieping. Vanaf 19.30 is er inloop met koffie/thee en om 20.00 uur start het programma. Regel oppas, bel ons als je niet in staat bent om te komen lopen of fietsen dan halen we je op en brengen je ook weer thuis … roodomrand op de kalender zetten dus!!

Tot slot wil ik jullie vertellen dat wij in februari een geslaagde KR middag hadden in Leiden. Onder begeleiding van een gids maakten wij een stadswandeling en eindigden bij diaconaal centrum De Bakkerij. Al eeuwenlang een plek waar aan (arme) Leidenaren hulp wordt geboden door de kerken. Het begon rond 1427 met maaltijden aan arme inwoners en daarna met soep, brood en turf. De Bakkerij kreeg haar naam in de 17de eeuw vanwege de armenbakkerij waar brood werd gebakken voor de armen. Tegenwoordig is het een modern kerkelijk centrum voor hulp en dienstverlening en wordt er hulp gegeven aan een ieder die dat nodig heeft. Mooi om te horen dat ook hier de samenwerking met diverse kerken in harmonie verloopt. In De Bakkerij volgden we een workshop in elkaar gezet door ds. Klip. Het ging over de toekomst van onze kerk en we hebben daar mooie en goede gesprekken over gehad. We hebben de dag afgesloten met een gezellig etentje. Naast de vergaderingen is het fijn om elkaar te spreken in een andere setting en aan het denken te worden gezet.

In onze Verdieping had ik kortgeleden een vergadering met de voorzitters van de PG Sassenheim en PG Warmond. Hierbij waren ook de vertrouwenspersonen aanwezig. Zij zullen zich in april aan de gemeente voorstellen tijdens het koffiedrinken na de dienst. De datum zal via de afkondigingen en via de app worden gecommuniceerd. Erik Hietkamp die zich vanuit het clusterteam heeft beziggehouden met Veilige Kerk, meldde dat alle info hierover nu op onze website staat vermeld. Dat hebben ze in Sassenheim en Warmond ook gedaan. We zijn het clusterteam dankbaar voor het werk dat is verricht!!

Tot slot wens ik jullie allen hele goede Paasdagen toe en wens jullie het Licht van Christus toe.

Met een hartelijke groet.