Van de Predikant

Ds. Hedda Klip

Bij de diensten
Op zondag 7 juli, voor de vakantie, is er een overstapdienst voor de kinderen die de basisschool verlaten en alle kinderen die een overgang meemaken. Het wordt een familiedienst. Na afloop, bij koffie en taart, zullen Agnes en Erik in gesprek gaan met u allen over de ontwikkelingen in de gemeente. Agnes zal hier zelf over berichten, onder “De voorzittershamer”.

We zijn liturgisch in de groene tijd, de tijd waarin de tekstkeuze vrij is. Bible Basics, het programma voor de kinderen, onderbreekt de lezingen van Matteüs in juli met vier zondagen aandacht voor koning Salomo. Een mooie keuze voor teksten die we zelden lezen of horen.

Gezamenlijke diensten
Net als vorig jaar, zullen we in de zomer enkele diensten samen met Warmond en Sassenheim organiseren, omdat het steeds moeilijker is gastvoorgangers te vinden. Bovendien hebben we zo samen een mooie, volle kerk. En we leren elkaar bij de koffie beter kennen. Het gaat om één dienst in juli en drie in augustus. Op 21 juli gaan wij naar Warmond. Op 4 augustus komen Warmond en Sassenheim bij ons. Miep van der Woude uit Voorhout, van het Leger des Heils, gaat dan bij ons voor. Op 11 augustus gaan we naar Sassenheim. En tenslotte komen op 18 augustus Sassenheim en Warmond bij ons. Ik hoop dan zelf voor te gaan. Vorig jaar pasten de drie gemeentes maar net in ons kerkje. Ik ben benieuwd hoe de ervaringen dit jaar zijn.

Startzondag
Op 1 september vieren we (hopelijk) buiten de startzondag, in de tuin van het Boerhaave-huis. We plannen weer allemaal leuke creatieve en spirituele activiteiten voor jong en oud.

Musici uit Warmond
Margreet van Schie leidt een heel leuk gemengd ensemble in Warmond, Camerata. Zij hebben eerder opgetreden in de RK kerk bij een benefietconcert. Margreet heeft met haar zoon en dochter een Telemannconcert gegeven in de Kleine Kerk. Camerata is nu bereid bij ons te komen spelen in een kerkdienst, namelijk op 8 september. We zien er naar uit!

Belijdenis
Twee mensen hebben zich bij mij gemeld, die graag belijdenis willen afleggen van hun geloof. Het zijn Michel Kappe en Annie de Jong. We hebben de afgelopen tijd gesprekken gevoerd over de grote thema’s van het geloof. Over de macht van God en het kwaad in de wereld. Over het leven en het lijden van Jezus en de werking van de Heilige Geest. Op 8 september, in de dienst die opgeluisterd wordt door Camerata, is het dan zo ver. Zij zullen in de dienst vertellen wat voor hen de betekenis van het geloof is en wat zij belijden. We mogen ze daarna opnemen als belijdende leden, levend vanuit de vergeving en liefde van God.

Heilig Avondmaal
De volgende avondmaalsdienst vindt plaats op 22 september.

Gesprekskring
Op dinsdag 2 juli is de afsluitende bijeenkomst van de gesprekskring in de Verdieping, om 10.00 uur. We lezen verder in de Wijsheidsboeken. Opgave kan bij mij. U kunt ook gewoon binnenlopen. In een eerdere kerkbode stond 9 juli, maar dan is er koffie-ochtend.

Lief en leed
Sjoukje Poot is opgenomen in het hospice in Sassenheim. Ze wordt omringd door de liefde van haar familie. Als ik dit schrijf, hebben we net in de kerk voor haar en haar gezin gebeden. Jan Hordijk is opgenomen in een revalidatiecentrum. Gerrit herstelt thuis langzaam maar voorspoedig van de ingreep in Duitsland. Margo is bezig met een reeks behandelingen. We wensen hun allen veel sterkte en bidden voor hen.

Bereikbaarheid
U kunt mij altijd bereiken via het nummer van het kerkelijk bureau, 0252-232168, of via mail dominee@kleinekerk.nl. Graag even een berichtje als u langs wil komen in het kerkelijk bureau, dan maken we een afspraak. U kunt mij ook altijd bellen of mailen voor een huisbezoek. Ik kom graag langs.