Update De Paraplu in de Herenstraat

De Paraplu is gevestigd in het pand Herenstraat 92 te Voorhout (tegenover De Plus). Ook de Baptistengemeente Kaleb en de RK St. Bartholomeusparochie participeren in de Paraplu. De missie is: ‘geen winst, maar een goed gesprek’. Het is 5 dagdelen per week geopend, er werken 30 - 40 vrijwilligers, verdeeld over de winkel en het sociaal café. De vrijwilligers komen uit alle drie de kerken, wat een leuke mix geeft en een goed gevoel van samen-gelovigen.

Inmiddels draait de Paraplu vier maanden en kunnen we de eerste indrukken geven. Velen zijn verrast door het frisse, mooie en grootse interieur. ‘Het is beslist geen kringloopwinkel’, horen we regelmatig. Dat is grotendeels de verdienste van de vaste stylistes. Zij brachten onlangs de winkel weer in herfst-stijl. Kleding wordt regelmatig gewisseld en de cadeauartikelen vernieuwen zich steeds. Kortom, het is een aantrekkelijk winkel waar je graag komt. Klanten vragen ons ook geregeld naar het doel van de winkel, de motivatie van vrijwilligers en zijn dan aangenaam verrast door het ‘goede’ karakter van de winkel. Het spreekt zich ook rond, de social media (ja, we zijn ook te vinden op Facebook, Twitter en Instagram) helpen daar ook bij. Het is ons streven om niet door mooie teksten aan de wand, maar door concreet gedrag van de vrijwilligers een blijvende indruk achter te laten, die nieuwsgierig maakt en tot een relatie leidt die vertrouwen wekt.

Het sociaal café, een grote tafel met koffie en thee, leidt tot vele goede gesprekken. Er komen vaste gasten en toevallige klanten, die even neerstrijken voor een kop koffie en dan ontstaat niet zelden een persoonlijk gesprek. Op vrijdagmorgen zijn de lokale pastores aanwezig voor ‘de dominee trakteert’.

Voor de winkel werd een stichting ‘Paraplu Voorhout’ opgericht, die bestuurd wordt door leden van de Protestantse Gemeente Voorhout en Kaleb. De RK parochie vergadert inmiddels mee met het bestuur en hoopt binnenkort daadwerkelijk toe te treden. Doel van de stichting Paraplu is: ‘Christus bekend maken in Voorhout’. Naast de winkel bereiden we andere activiteiten voor  zoals:

• Ruilsinterklaas: de Paraplu doet mee met een landelijke actie (www.recyclesint.org) om cadeaus kosteloos te ruilen. Je brengt cadeaus in, deze wordt in een categorie geplaatst, waaruit je een cadeau van gelijke waarde kunt kiezen.
  • Kerstmarkt: de Paraplu zal ook op de Kerstmarkt op zondag 15 december vertegenwoordigd zijn.
  • Levenskunst: eenmaal per maand op zondagmiddag (van 16 – 18 uur) wordt in de Paraplu een bekende Voorhouter geïnterviewd over de ups en downs van het leven. Hoe ga je daar mee om? Wat is je houvast in het leven? Het interview vormt de input voor gesprekken met alle (be)zoekers. De eerste bijeenkomst is op 10 november.
  • Marriage course: op 8 januari start een serie (romantische) gespreksavonden voor echtparen, die hun huwelijk een APK willen geven. Marlies en Carlo Noort zullen dit leiden.

Voor alle activiteiten geldt: volg de berichten in de Teylinger!