Van de Voorzitter

Nieuws of overdenking door de voorzitter van de kerkenraad, mevr. Agnes Kappe

Beste gemeenteleden,
Sinds een paar jaar ben ik lid van Rotary Voorhout. Een club waar ik mij thuis voel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er sceptisch over was in het begin. In mijn beleving was het een oude-mannen-die-sigaren-roken-club maar het tegendeel is waar. Het is een club mannen en vrouwen die zich inzet voor de medemens door geld in te zamelen voor projecten in binnen- en buitenland en lokale initiatieven financieel of fysiek ondersteunt. Een pijler binnen de rotary is ‘fellowship’ en dan in de betekenis van broederschap. We kennen elkaar en zijn oprecht geïnteresseerd in elkaar. Dat is iets waar je op kunt bouwen en dat voelt fijn. Het is wel belangrijk om zoveel mogelijk bij de wekelijkse meetings aanwezig te zijn, dat versterkt de verhoudingen onderling. Het gevoel van SAMEN is sterk aanwezig.

Je vraagt je vast af welke parallel ik hier wil trekken met de kerk maar dat zal ik je vertellen. Onze Kleine Kerk voelt voor mij en voor velen ook zo: er is een sterke onderlinge verbondenheid, je voelt je er prettig, gezien en gehoord. Maar dat niet alleen. Het belangrijkste is dat we ons met elkaar verbonden voelen omdat we in God geloven. Omdat we het fijn vinden om Zijn naam te prijzen, te zingen en uitleg te krijgen over de bijbel tijdens de preken.

Dat is niet iets dat we voor onszelf moeten houden. Dat willen we graag aan Voorhout laten zien. Ik denk oprecht dat er in de Voorhoutse gemeenschap in veel harten een verlangen is om Hem beter te leren kennen. Om aan te sluiten bij een groep mensen die hiervoor wekelijks bij elkaar komt en waar ruimte is voor jouw geloof.

Maar wat is jouw geloof dan precies? Hoe ziet dat er voor jou uit? Moet je bijbelteksten en bijbelgedeelten uit je hoofd kennen? Weten welke nummers liederen hebben in het liedboek? God vraagt dat niet van ons. Hij vraagt ons om ons hart open te stellen voor Hem. Om te vertrouwen op Zijn liefde voor jou.

Als het gaat over zichtbaarheid en communicatie ligt hier een taak voor ons. De Voorhoutse gemeenschap laten zien wat voor kerk en gemeenschap wij zijn. Dat je welkom bent en je je welkom mag voelen. Op 8 oktober aanstaande zal er een gemeenteavond zijn waarin wij de plannen voor de komende tijd gaan ontvouwen qua zichtbaarheid en communicatie. Bij de meeting in april merkten we als werkgroep wel dat jullie het fijn vind als er actie wordt ondernomen. Oeverloos gemeente avonden organiseren zet ook geen zoden aan de dijk. We gaan aan de slag!
In de agenda dus: 8 oktober aanstaande in De Verdieping, we starten om 20.00 uur en de inloop is vanaf 19.30.

Tijdens de laatste kerkenraadsvergaderingen zijn er zorgen geuit om het aantal ambtsdragers. Het klinkt vast bekend in de oren. Al jaren is het lastig om gemeenteleden te vinden die zich willen inzetten als ambtsdrager. Vooral op het gebied van ouderlingen kunnen we versterking gebruiken bij het College van Kerkrentmeesters en de Pastorale Raad. Eén ambt dat we echt missen is die van Jeugdouderling. Voor een ieder van ons een belangrijk punt want de jeugd heeft de toekomst maar tot op heden is het niet gelukt om onze gemeenteleden voor deze, en de andere functies, in beweging te krijgen.
De kerkenraad is een fijn team leden dat zich inzet voor de kerk en dus voor jou, maar kan het niet alleen. Langs deze weg doe ik een beroep op jullie!!

Het gevoel van SAMEN en MET ELKAAR komt ook hier weer op alle fronten om de hoek kijken. Die ‘broederschap’ die we onderling sterk voelen kan hierin nog meer tot uiting komen. Zie ik jullie 7 juli? Met elkaar gaan we aan de slag!

Tot slot wens ik jullie allen een fijne zomerperiode toe met meer zon dan we tot nu toe hebben gezien. Naar de gemeente kijkend weet ik welke zorgen, verdriet en blijdschap er is dus hoe die zomerperiode ook is ingevuld: ik wens jullie allen Gods liefde toe.